Egy vízicsúszdás edzés

Azután a bizonyos 45 km-es futás után még mindig tart az a rossz állapotom, hogy 10 km futás felett elkezd keményen beállni mindkét combom, és lelassulok. Pedig már erőm van rendesen. Nem volt azóta egy jóleső 15 km-em sem. Teljes a káosz. Jó ha 60-70 km összejön egy héten, pedig már többet kéne futni.

Karácsony előtt Mórahalmon futottam délelőtt egy 8 km-t, erősítettem, nyújtottam egy 20 percet majd 10×100 méterrel ráztam fel magam. Egészen jólesett. A délutáni edzést a pillanat szülte, nem volt előre megtervezve.

A wellnessben volt két csúszda, melyek kb. 10 méter magasról indultak. 3-4 lecsúszás után elhatároztam, hogy 30-at fogok csúszni. Az pont 300 méter szintemelkedés, lefelé pedig relax. Egy csúszás 104 méteren át tartott és kiment a szabadba is, ahol a hideget is lehetett érezni.

csúszda

Folytatás

A 40 éves szaloncukor

Négy éves voltam amikor először megláttam és most ma reggel, negyven évvel később újra kézbe fogtam. Egy egész fára való volt belőle, de mára már csak egy darab maradt, amit kincsként őrzök. Ez az első dísz, ami felkerül a fára.

Lehetett volna minden évben friss szaloncukrunk, de mi mégis évről-évre – az akasztójával együtt – újra elcsomagoltuk. Egyszerűen szép.

IMG_8254_2

19 éves voltam, amikor  Bondár Tomi barátom átjött hozzám, leszedett egyet a fáról, és bekapta. Mondtam neki, hogy ne egye meg, mert már 15 éves. 10 percig ette.

Ez az utolsó darab, amely már a puszta jelenlétével is szebbé teszi nekem az ünnepet. Ő a negyven éves szaloncukor.

Boldog Karácsonyt!

fa2

Erőállóképességi gimnasztika (EÁG)

Már javában tart az alapozási időszak. Mindenki csinálja a saját vagy az edzője által előírtak szerint az alapozó ezdéseket. Az ágizás (ÉÁG hétköznapi neve) egy kőkemény alapozó edzés, amit főleg igazolt versenyzők csináltak és csinálnak, de mostanában nem hallottam róla.

Az ágizás sorozatonként 1600 méter futásból áll, ahol kétszáz méterenként különböző erősítő és szökdelő gyakorlatokat kell végezni. A legalkalmasabb hely erre egy atlétikapálya, de bárhol kivitelezhető, csak néhány gát, akadály szükséges hozzá.

IMG_6013

3×6 vagy 10 fekvőtámasszal kezdünk 15 mp pihenőkkel, aztán indul az első kétszáz méter “vágta”. Itt (200m-nél) gátszökdelés van. Öt db gátat ugrunk át egymás után páros lábbal, visszafelé dzsogg. Újabb 200 méter után (400m) 3×10 lebegőülés következik szintén rövid pihenőkkel. A következő 200 méter (600m) után békaszökdelés a focipálya 16-os vonaláig, vissza dzsogg. Folytatás

A futás és a szex

Ha egy nemi aktus 1500 méter könnyű futásnak felel meg, akkor hétvégén 6 km felmérőt futottam” – ehhez hasonló nagyképű dumákkal indult a hét a ’80-as években a csepeli futóöltözőben. De aztán az edzésen nyújtott teljesítmény azonnal árulkodott, mi is történt valójában a hétvégén. Egyébként meglehetősen keveset olvasni erről a témáról, és én sajnos nem tudtam szó nélkül elmenni mellette. Arra kerestem a választ, hogy milyen hatással van a szex a futókra, sportolókra.

Az elmúlt években sokat lehetett hallani arról, hogy míg számos edző tiltja versenyzőit a verseny előtti szextől, sokan épp ellenkezőleg vannak vele. A gyökerek egészen Platónig vezetnek vissza, ő ugyanis azt vallotta, hogy a szex megvonása növeli a sportolók teljesítményét. Pár száz évvel később Plinius ennek pont az ellenkezőjét állította, szerinte a jó szex igenis erőt ad.

A szakértők körében ez a vita a mai napig tart. Az viszont biztosnak látszik, hogy más-más tanácsokkal kell ellátni a női és a férfi versenyzőket. Számos tanulmány szerint azok a nők, akik a sportesemény előtt szexuálisan aktívak voltak, gyorsabban teljesítették a versenytávot, mint hasonló tudású versenytársuk. Az aktus után ugyanis a nők tesztoszteronszintje (férfi nemi hormon) megnövekszik. Az endorfin (boldogsághormon) mellett ez a dominánsabb hormon ilyenkor, így ettől jobb teljesítményre lesznek képesek. A nők orgazmusa során sokkal több oxitocin termelődik, mint a férfiaknál, amelynek szintén teljesítményfokozó hatása van. Folytatás

Rosszul indul az alapozás

November elején elkezdtem az alapozást. Ahogy már írtam az első hét végén volt az a bizonyos 4 órás verseny, ahol 45 km-t futottam. Ezután két napig nagyon merevek voltak a lábaim, pihentem. A harmadik napon már futottam egy hatost és nem is esett rosszul.

Az ötödik napon nekiveselkedtem egy 17 km-es körömnek, de 10 km után gyakorlatilag lehúzták a függönyt és 13 km-től hazasétáltam. Nagyon lemerültek az aksik. Kb. 9 km-től a bal talpamban a terhelés előrehaladtával erősödő fájdalom jelentkezett. Nem durva, tudok vele futni, de van ott valami kis sérülés.

A másnapi könnyű futásnál nem is éreztem, de a hétvégi hosszúnál 10 km fölött megint előjött. Máskor ilyenkor már egyből rohanok a dokihoz, de most a pihentetés mellett döntöttem. Csúnyán megeröltettem. A tünetek alapján inhüvelygyulladás lehet.

Még néhány nap futás után 12 nap teljes pihenés mellett döntöttem. De járni azért kellett, és néha éreztem járás közben is. Ma reggel már kimentem egy hatosra. Nem fáj, tudok futni, de érzem.

Nem jól indítottam sajnos ezt az alapozást, pedig úgy néz ki, hogy lenne lehetőségem kimenni a május 3-i prágai maratonra. Öt hónap felkészüléssel talán tudnék olyan időt futni amelynek tudnék örülni. Egy dolog biztos, nem akarok városnéző maratont, ha indulok oda akarom tenni magam, ahhoz meg tisztességesen fel akarok készülni.

A másik rossz hír ami ért, hogy nem márciusban, hanem január végén lesz a fedettpályás senior OB. Ez nekem túl korai, nagy bánatomra sajnos ez most kimarad.

Rosszul indul, de bízom benne, hogy minden jóra fordul.